Loading...

Droom van helderheid

Wibo Bakker

  • Bindwijze: Hardcover
  • Taal: nl
  • Categorie: Kunst & Fotografie
  • ISBN: 9789064507533
  • Review:
huisstijlen, ontwerpbureaus en modernisme in Nederland, 1960-1975
Inhoud
Taal:nl
Bindwijze:Hardcover
Oorspronkelijke releasedatum:01 maart 2011
Aantal pagina's:368
Illustraties:Met illustraties
Betrokkenen
Hoofdauteur:Wibo Bakker
Hoofdillustrator:Piet Gerards
Hoofdredacteur:Bram Kempers
Tweede Redacteur:Bram Kempers
Hoofduitgeverij:Nai010 Uitgevers/Publishers
Hoofduitgeverij:Nai010 Uitgevers/Publishers
Overige kenmerken
Editie:1
Gewicht:1033 g
Product breedte:177 mm
Product hoogte:30 mm
Product lengte:245 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:177 mm
Verpakking hoogte:30 mm
Verpakking lengte:245 mm
Overige kenmerken
Editie:1
Gewicht:1033 g
Product breedte:177 mm
Product hoogte:30 mm
Product lengte:245 mm
Studieboek:Ja
Verpakking breedte:177 mm
Verpakking hoogte:30 mm
Verpakking lengte:245 mm

Samenvatting

Droom van helderheid laat de ontwikkeling zien van huisstijlen in Nederland tussen 1960 en 1975. In deze periode groeiden huisstijlen uit van een marginaal verschijnsel tot een onmisbaar element in de presentatie van bedrijven en instellingen. Veel bekende huisstijlen werden ontworpen door de ontwerpbureaus Total Design en Tel Design, pioniers op dit gebied in Nederland, met als belangrijkste vertegenwoordigers respectievelijk Wim Crouwel en Gert Dumbar. Volgens hen waren huisstijlen een vorm van ¿goed ontwerp¿ en leverden ze een bijdrage aan het algemeen welzijn. Tegelijkertijd zag met name Total Design huisstijlen ook als een vorm van visuele efficiency, hiermee aansluitend bij de heersende modernistische ontwerpopvattingen en het vooruitgangsgeloof in de jaren zestig. In de loop van de jaren zeventig zagen bedrijven huisstijlen voornamelijk als een manier om hun imago te verbeteren. Het ook in Nederland actieve Engelse ontwerpbureau Allied International Designers was zich hier al eerder van bewust en profiteerde hiervan. In dit rijk geïllustreerde boek wordt aan de hand van casestudies als KLM (1963), PAM (1965), AH (1966), NS (1968), DSM (1969) en de PTT (1981) onderzocht hoe de ontwikkeling verliep van enkele opvallende huisstijlen en ontwerpbureaus in Nederland. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan besluitvormingsprocessen binnen bedrijven en opvattingen van ontwerpers.