Een vuistbijl maken ' een kar hut of brug, oermenselijk is het fenomeen van de techniek. Altijd heeft de mens middelen gezocht om zijn bestaan te vergemakkelijken, maar vooral de laatste eeuw heeft de techniek onze wereld op een gigantische schaal veranderd. Goed onderwijs, als voorbereiding op het leven verandert mee. Daarom is Techniek nu voor alle leerlingen in de basisvorming, van beroepsvoorbereidend onderwijs tot gymnasium, een verplicht vak. Wat houdt dit nieuwe vak in? Techniek is een zeer veel omvatend begrip het reikt van paperclip tot kerncentrale. Toch zijn er bepaalde algemene kenmerken. Waar het om gaat is de leerling deze algemene technische begrippen en principes bij te brengen. Leren door doen is daarbij het uitgangspunt. Bijvoorbeeld het zelf maken van een muisvriendelijke muizeval of een schakeling die een bel laat klinken als een inbreker nadert. De bedoeling is dat alle leerlingen interesse krijgen voor en leren omgaan met techniek, maar bovendien ook leren nadenken over wat de ontwikkeling van de techniek voor de samenleving betekent. Dit alles vergt van de docent Techniek een grote didactische inspanning, temeer omdat hij of zij vaak vanuit een ander vak is omgeschooid. Techniek in de basisvorming is het eerste didactiekboek. Het boek beschrijft niet alleen hoe leerstof geordend kan worden en hoe Techniek bij de belevingswereld van de leerlingen kan aansluiten, speciaal bij die van meisjes, maar ook welke werkvormen geschikt zijn, hoe toetsen ingericht kunnen worden, wat het belang van taalgebruik is en welke rol de computer speelt.