Bij de titel van Hacking Marketing vraag je je af wat marketing met hacking te maken heeft. Scott licht dit toe in de eerste hoofdstukken. Zie hacking als het buiten de kaders denken om problemen op te lossen. Gebruikelijk bij startups en software ontwikkeling, nieuw voor marketeers. Marketing is wat Scott betreft steeds meer hetzelfde als software ontwikkeling. En daar heeft hij een punt. Kijk naar wat veel marketeers vandaag de dag doen; e-mail campagnes optimaliseren, een webshop ontwikkelen, inkopen van online advertising, een nieuwe segmentatie toepassen op de klantendatabase, etc.. Allemaal activiteiten die zwaar leunen op de inzet van software die voortdurend verder wordt verfijnd. En daar komt agile om de hoek kijken want software ontwikkelaars hanteren al veel langer zo’n iteratieve werkwijze dus het wordt tijd dat marketeers dat ook gaan toepassen.
In de hoofdstukken daarna vertaalt Brinker de technieken zoals ingezet bij software ontwikkeling en startups naar toepassingen voor marketing. Denk aan; Lean, Minimum Viable Product, Scrum werkwijze, inzet van het Kanban board, hoe stel je Agile teams samen en hoe past agile binnen de organisatiestrategie en de gewenste kwaliteit van werken.
Hacking marketing is een belangrijk boek omdat het slaagt in de vertaling van het Agile marketing begrip naar een daadwerkelijke werkwijze.