Geschreven bij De Goddelijke Komedie I Inferno
Ik wil niet teveel spreken over de belangrijke positie van dit werk in de wereldliteratuur. Uiteraard is het wel van belang om dat even te noemen, want men mag niet vergeten hoe groots dit werk is, hoe veel het heeft betekend voor de literatuur. Het is een gigantisch werk waar niemand meer omheen kan. Dante heeft wat dat betreft een meesterwerk afgeleverd waar mensen zelfs vandaag de dag nog over spreken.
Dit eerste deel beschrijft Dante's tocht door de Hel. Met een haast oneindige fantasie vertelt hij hoe volgens hem de hel eruit ziet, hoe men daar komt, en wat er met de zielen gebeurt zodra ze er aangekomen zijn. De hel bestaat uit diverse kringen, en sommige kringen kennen weer aparte omgangen. En overal worden bepaalde zonden op gepaste wijze gestraft. Diverse personages uit Dante's tijd en van 'vroeger' komen hier voor (die dus volgens Dante zonder meer de hel hadden verdiend) en talloze verwijzingen naar gebeurtenissen komen ter sprake. De dichter reist echter niet alleen door dit oord, hij wordt begeleid door Vergilius, die in het Limbo verblijft maar de mogelijkheid krijgt om Dante bij te staan.
Het is zeer zware kost. Hele zware kost. Het is vaak lastig om precies alles te volgen en te begrijpen. Gelukkig bevat dit boek per 'canto' een verhelderend commentaar waarin diverse zaken worden toegelicht. Desondanks is het een behoorlijk complex stuk. Om niet verdwaald te raken bevat het boek ook een soort legenda van de Hel, waarin staat uitgelegd in welk canto welk deel wordt behandeld en wie er zoal in voorkomen.
Het is hoe dan ook zeer fantasierijk en meeslepend. Verzin maar eens een complete indeling van de hel met bijbehorende straffen en dergelijke. Het is zeker de moeite waard om te lezen, maar je moet er wel voor gaan zitten. Het is niet zoiets wat je even in je tuinstoel gaat zitten lezen.